Communicatie in de osteopathiepraktijk

Workshop communicatie voor osteopathie.

Situatie 1

Je bent op werkbezoek bij een verloskundige. Je zou haar graag willen uitleggen wat de toegevoegde waarde is van osteopatische begeleiding bij zwangere vrouwen. De verloskundige reageert beleefd, maar lijkt niet geïnteresseerd. Je gaat wat sneller praten, omdat je de verloskundige wilt overtuigen van het effect van je behandeling. Het gesprek verloopt stroef.

Situatie 2

Je behandelt Susanne van 11 maanden. Zij huilt tijdens de handelingen die je verricht. De ouders van Susanne kijken toe terwijl je bezig bent . Na afloop van de behandeling geef je aan dat je een afspraak wilt maken voor een vervolgbehandeling. De vader zegt tegen de moeder dat hij dit niet wilt, want ‘hun dochter is wel klaar hier’. Moeder kijkt je twijfelend aan. Je schrikt en je weet niet goed wat je moet zeggen.

Situatie 3

George is een patiënt van je. Je behandelt hem voor rugklachten. George belt regelmatig. Hij klaagt dat hij zo’n pijn heeft en vraagt of je niet een extra behandeling kan geven. Je vindt het vervelend dat George pijn heeft, maar je wilt eigenlijk niet dat hij steeds om extra afspraken vraagt. Toch geef je toe, omdat je het zielig vindt en eigenlijk niet kan weigeren.

Misschien herkenbare situaties. Als je langer nadenkt over de gesprekken, weet je misschien hoe je had willen reageren. Wat gebeurt hier nou waardoor de interactie niet verloopt zoals je zou willen?

De inhoud van de workshop

Zodra we met één of meer personen samen zijn, communiceren we met elkaar. Dat gebeurt bewust en onbewust via de woorden die we gebruiken, maar ook met onze lichaamstaal. In deze interactie kan veel goed gaan, er gaat echter ook het nodige mis. Omdat we onjuist interpreteren. Of we denken dat we een duidelijke boodschap aan de ander hebben overgedragen, terwijl de ander dit niet ontvangt.

In deze workshop gaan we in op de wijze waarop we communiceren. Je leert hoe gedrag tot stand komt tijdens de interactie. Wat er nodig is om de communicatie op een goede manier te laten verlopen en hoe je om kan gaan met weerstand. Wat je aan talent al meeneemt in je communicatie en wat nog aandacht nodig heeft.

Daarnaast gaan we in op je kwaliteiten als hulpverlener en kijken we naar valkuilen. We hebben te maken met verschillende dilemma’s: het willen geven van hulp tegenover het aangeven van je eigen grenzen. Het willen nemen van verantwoordelijkheid tegenover het laten van de verantwoordelijkheid bij de cliënt. Hoe ga je daarmee om? Je leert de onderliggende patronen te herkennen en hier effectief mee om te gaan.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden, theorie en oefeningen gaan we met deze onderwerpen praktisch aan de slag. Er is tevens ruimte voor het inbrengen van eigen situaties.

Publicatie: 25 oktober 2016